Våldtäkter, hur försvarar vi oss?

Något som förmodligen ingen har missat är alla våldstäcks fall i Örebro som skett den senaste tiden. Även överfallet på Elin här på Hisingen. Det kunde i veckan läsas i bland annat Metro att kvinnor bör hålla sig hemma för att säkerheten ej längre kunde upprätthållas. För några dagar sedan skrev UnderbaraClara den här helt klockrena texten om dessa händelser. Nu har tydligen Katerina från tidningen Amalia skrivet en text om ämnet. Där hon väljer att gå ut och tipsa unga tjejer om hur man inte blir våldtagen.

Redan där blir jag lite spritt språngande galen. För kan tjejer undvika att bli våldtagna utgår vi ifrån att dom får skylla sig själva om dom blir det. ”Lilla gumman hade du bara inte gått där....” eller ”Dumt att du var så full, annars hade du klarat dig”. Jag bara undrar om vi följer alla Katerinas tips kommer våldtäkter vips försvinna från gatorna?

Hennes tips är bland annat att inte vistas ute när det är mörkt. Då undrar bara jag i vilket land hon bor i, för här i Sverige blir det mörkt vid fyra på vintern och jag vette skjutsningen hur jag skulle kunna ha ett normalt liv om jag måste vara hemma klockan fyra. Taxi från skolan kanske skulle vara hennes lösning? Då behöver jag lite högre studiestöd, tack! Ett annat tips var att vi tjejer inte längre skulle gå i skogen. Där lurar det av män som inte kan hålla sig. Går man i skogen får man skylla sig själv.

Jag kan även undra vad dessa kvinnor och män som tycker så här, vad tycker de om de länder där kvinnor inte får åka tex taxi själv, inte får vistas ute utan man själv och så vidare? Min magkänsla är att de tycker att det här är fel. För mig leder Katerinas tips till just detta oavsett om vi lagstiftar om det eller inte. Det är inte kvinnans skyldighet att vara ute när det är ljust eller alltid ha vapen med sig om hon inte vill bli våldtagen.

Tänk om någon istället skulle säga till alla att ut med er på gatorna. Så det blir lite mer folk på gatorna. Reagera, inte fly som Katerina tipsar om, utan hjälp dina medmänniskor, fäkta. Finns där och säg ifrån. För börjar vi alla göra det kommer vi att känna oss mycket tryggare. Här på Hisingen hölls en minnes vandring för Elin helgen efter att hon blev mördad. Människor gick ut på gatorna i mörkret med facklor. Det är så vi ska göra. Så ut med er och syns. Det är bara så vi kan känna oss trygga.

 

.


Kommentarer
Postat av: Andreas

Så sant! Sen pratade de idag om på p3 att % sätt är det fler våldtäkter som begås i hemet. Så då borde alltså man vara ute hela tiden? Undrar hur de tänkte till där

2010-10-19 @ 20:43:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0