Om pendling

Jag bor som sagt i Göteborg, pluggar i Borås och gör för tillfället min praktik i Alinsås. Behöver jag säga att jag tillbringar ofantligt mycket tid på bussar och tåg? I bland är det fasligt jobbigt att pendla som när man som idag måste gå upp kl 05:00 för att göra sig ordning och ge sig i väg för att praktisera och inte kommer hem förrän halv sex, eller som när det är helt strålande väder i Borås(vilket i för sig inte hände så ofta) och man bestämmer sig för att man ska äta glass när man kommer till Göteborg och när man åkt femtiminuter på en buss till en annan stad upptäcker att det regnar och inte alls är läge för att äta glass.


Men det finns också helt fantastiska saker med att pendla. Givetvis som att det kan vara helt tvärt om, det regnar i Borås och man känner sig hängig och less för att man har massa spring i benen men vädret tillåter än inte att man får springa av sig, men så kommer man till Göteborg och så är det strålande sol. Eller som att se solen gå ner vackert över bergen, eller när snön kommer och den finns minst två veckor tidigare i Borås än här. Eller som att åka från förorten brunnsbo i stora Göteborg till lilla lilla Alingsås med vackra gator och underbara trähus.

Och sedan är det hemskt trevligt att sova på en buss eller ett tåg när man är riktigt trött det måste jag säga. Alla gånger förutom när man inser att man suttit och dregglat halva vägen, eller när man vaknar av att man vips liger på en främmande människas axel.
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0